Entry: Merah dan hitam, marah dan hentam Tuesday, May 02, 2006



Menulis ni macam bercakap juga. Apa ke namanya tu? Laras bahasa? Aku pun dah lupa lama sangat dah tinggalkan tingkatan enam.

Kalau kita bercakap dengan mak bapak kita guna laras bahasa yang berbeza dengan yang kita gunakan untuk kawan-kawan. Kawan-kawan pun ada banyak kategori jugak, ada yang kawan kenal, ada kawan yang tak kenal. Ada kawan rapat, ada kawan tak rapat. Yang kita panggil friend, buddy atau dude.

Kadang-kadang kita tulis guna bahasa yang biasa kita guna untuk kawan-kawan yang kita suka. Tidak ada apa-apa di situ. Tapi ada pembaca yang datang ke blog kita, dia baca, dia terasa. Dia ingat kita marah-marah. Marah ke dia.

Mula-mula marah lepas tu gaduh. Blog bukan dicipta untuk kita bergaduh, tapi dicipta untuk lebih daripada itu. Untuk berperang ha ha ha.  

Jadinya kalau kau baca blog sesiapa (baik yang kau sangat kenal, kenal, kenal sikit-sikit) maka menjadi tanggungjawab kau untuk mengawal diri kau itu. Fikir sebelum bagi komen. Siapa makan cili dia terasa pedas beb!

Salah faham di internet yang bermula daripada blog kita susah nak salahkan sesiapa. Bertepuk sebelah tangan tidak berbunyi, kata orang dulu-dulu.

Aku tulis, kau datang, kau baca, kau blah. Simple saja idup ini.

   1 comments

esis
May 5, 2006   09:11 PM PDT
 
aku fikir kena buat kod etika mengomen blog haha

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments